Hyvinkään Vuoden tonttu ja jouluikkunakilpailun voittaja on julkistettu

Hyvinkään jouluikkunakilpailu avattiin 3.12. vietetyn joulunavaustapahtuman yhteydessä. Kilpailussa oli mukana 13 hyvinkääläistä kivijalkaliikettä ja muuta toimijaa. Äänestää sai Hyvinkään kaupungin nettisivuilla. Jouluikkunakilpailussa annettiin yhteensä 518 ääntä, joista voittajaksi tullut Hyvinkään Toimari ry keräsi yhteensä 111 ääntä, eli 21,4 %. Toiseksi tullut Helly Wellness sai 18,3 % ja kolmanneksi sijoittunut Studio BG 17,8 % annetuista äänistä.

Äänestäjät perustelivat Toimarin ikkunan valintaa mm. sillä, että se on koskettava ja ajankohtainen ja herättää voimakkaita tunteita. Ikkunassa nähtiin vahva sanoma; asunnottomalla ei ole omaa ikkunaa, mutta joulu on kaikilla. Ikkunan kuvailtiin olevan myös niukkuudessaan sopivasti muistuttava, puhutteleva ja ajatuksella toteutettu. Myös Toimarin tekemää tärkeää työtä kiiteltiin monessa vastauksessa.

Jouluikkunakilpailun yhteydessä sai myös halutessaan ehdottaa vuoden 2022 tonttumaisinta henkilöä. Vuoden tontuksi sai ehdottaa perusteluiden kera ketä tahansa, vaikka itseään. Ehdotuksia tuli yhteensä 30 ja niissä mainittiin 20 eri henkilöä. Vuoden tontun valitsi raati, jossa oli mukana Aamupostin päätoimittaja Laura Ääri, kaupungin elinkeinopäällikkö Jyrki Käki, kauppakeskus Willan markkinointipäällikkö Hanna Salo sekä Hyvinkään kaupunkiyhdistyksen toiminnanjohtaja Suvi Viljanen. Vuoden Tontuksi valittiin Paakari Puustin yrittäjä Terhi Vihavainen, joka sai myös eniten mainintoja. Vihavaisen todettiin olevan mm. yrittäjä, jolla on sydän paikallaan, joka auttaa aina lähimmäistään ja tekee paljon hyvää työntekijöiden ja yhteisönsä hyväksi. Yhdessä perustelussa epäiltiin Vihavaisen omaavan jopa supervoimia: ”Kolmen kahvilan omistaja ja suurperheen äiti. Opiskelee vielä hätäkeskuksen päivystäjäksi. Oikea supersankari.”

Jouluikkunakilpailussa äänestäneiden kesken arvottiin kolme 15 euron lahjakorttia Willanaukion Robert’s Coffee -kahvilaan. Voittajiin ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti.

Jouluikkunakilpailun ja vuoden tonttu äänestyksen järjestävät yhteistyössä Hyvinkään kaupunkiyhdistys ja Hyvinkään kaupunki.

Voittajat
Hyvinkään Toimarin edustajat Henri Perälahti (vas.) ja Anja Tauriainen saivat kunniakirjan ja kukat kaupunkiyhdistyksen Suvi Viljaselta sekä elinkeinopäällikkö Jyrki Käeltä.

vuoden tonttu.jpg
Vuoden tontuksi valittiin Terhi Vihavainen (vas.) Paakari Puustista.

Järjestäjät kiittävät kaikkia mukana olleita yrittäjiä sekä äänestäneitä!

Vuoden tontut vuosien varrelta:
2021 Jyrki Mattila, Hyvinkään kaupunginjohtaja (eläkkeellä)
2020 Peter Mustonen, Hope ry
2019 Outi Raatikainen (nyk. Ruso), Hyvinkään kulttuuripalvelut